Ik ben mijnspeelgoed-be.preview-domain.com in 2013 begonnen in mijn garage, met een startkapitaal van 1.200 euro. Vandaag zijn we met 12 en in 2020 draaiden we een jaaromzet van 5 miljoen euro. Jarenlang hebben Belgische ouders spullen besteld bij internationale online winkels, wij willen de rollen omdraaien. mijnspeelgoed-be.preview-domain.com is klaar om het buitenland te veroveren.
Ik was in 2013 net mama geworden, maar ik vond online bijna nergens leuke babyspullen. Ik wilde geen halve dag zoet zijn met kinderwinkels afschuimen en ik wilde al helemaal geen spullen laten overkomen van de andere kant van de wereld. Er was nog een derde optie: zélf een webshop uit de grond stampen.
Ik ben mijnspeelgoed-be.preview-domain.com begonnen in mijn eigen garage. Met een startkapitaal van 1.200 euro. Ik bouwde zelf de eerste versie van de webshop, ik lanceerde een Facebook Business pagina en ik lokte mijn eerste klanten met giveaways van de gratis stalen die merken mij stuurden. Ik was duidelijk niet de enige jonge mama die snakte naar een webshop voor babyspullen. We maakten het eerste jaar al meteen winst en we zijn nooit meer gestopt met groeien. Vorig jaar groeide mijnspeelgoed-be.preview-domain.com met 73 procent en bereikten we de kaap van 5 miljoen euro omzet.
De winst die we maakten, investeerden we telkens opnieuw in de onderneming. In een magazijn, toen de garage veel te klein was geworden. In een groter magazijn, toen het eerste magazijn uit zijn voegen barstte. In een showroom. In een upgrade van de webshop. In een app. In het fors uitbreiden van ons team. In de transformatie van een Kids Concept Store naar een echte Family Concept Store. Ik ben er trots op dat we onze groei helemaal zelf gefinancierd hebben, zonder externe investeerders. Bootstrappen, zoals dat dan heet.
Trendhunter en trendsetter
Als ondernemer moet je altijd in beweging blijven. Natuurlijk mag (moét!) je successen vieren. Wij bouwden hier, toen het nog mocht, geregeld een stevig feestje. Maar je mag nooit achterover leunen en denken dat je er bent. We zijn altijd trendhunters geweest. We gaan heel vroeg op zoek naar nieuwe trends, ons publiek weet ondertussen dat ze bij mijnspeelgoed-be.preview-domain.com spullen vinden die ze nog nergens anders vinden. We waren de allereerste om foam ballenbadjes te verkopen, vandaag is dat nog altijd een van de absolute toppers in ons assortiment.
95 procent van ons aanbod is Europees en we geloven heel sterk in support your local scene. We willen nieuwe, kleine Belgische merken een duwtje in de rug geven. Denk maar aan AAIAAI, dat we als eerste lanceerden, dat vandaag al in verschillende landen actief is en op de rand van een echte doorbraak staat. Net als onze webshop. De groei van de Gele Flamingo is onlosmakelijk verbonden met die van de merken die we verkopen.
Ook op vlak van innovatie willen we trendsetters zijn. Toen we merkten dat jonge ouders in dit digitale tijdperk niet altijd zitten te wachten op de klassieke geboortelijst, hebben we als eerste een online geboortelijst gelanceerd. In 2018 hebben we als eerste een app gebouwd om zelf heel eenvoudig geboortelijsten op maat samen te stellen.
De eerste zijn is geen doel op zich. Maar als we ergens een nood en een gat in de markt zien, dan gaan we niet rustig wachten tot andere bedrijven erin springen. Dan doen we het zélf.
De heilige drievuldigheid
Ik kom voortdurend getalenteerde mensen tegen die een ondernemersdroom koesteren, maar toch niet durven springen. mijnspeelgoed-be.preview-domain.com is het levende bewijs dat je perfect een eigen onderneming kan starten zonder een groot budget. Met hard werken, gezond verstand en een goed plan kom je al heel ver. Ik heb vanaf dag één ingezet op kwaliteit, respect en duurzaamheid. Dat is onze heilige drievuldigheid en daar sluit ik geen compromissen over. De merken die we verkopen moeten kwalitatief zijn én duurzaam zijn, met respect voor mensen en de planeet.
Ik trek dat ook door naar ons eigen team: we gaan altijd en overal op een respectvolle manier met elkaar om. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om een duurzame onderneming op te bouwen. Als je met twee of drie bent, is dat gemakkelijk. Als je met twaalf bent en in coronatijden de vraag naar je producten ziet verviervoudigen, wordt dat een veel grotere uitdaging. Maar ook dan blijven we trouw aan onze waarden. Daardoor staat er nu een sterk en trouw team.
Als ondernemer moet je niet te veel praten, je moet vooral doen. De koe bij de horens vatten. Wij hebben hier in België veel te veel last van bescheidenheid. We denken en dromen te klein. Ik hoor de hele tijd dat we niet op kunnen tegen de concurrentie uit het buitenland. In plaats van te jammeren over Coolblue kan je beter zelf Coolblue worden.
Waarom ik de Womed Award wil winnen
Ik wil mijn ervaring en mijn netwerk volop inzetten om de Belgische e-commerce vleugels te geven. Ja, we zijn hier in België heel laat op de trein van de e-commerce gesprongen. Maar het heeft geen zin om achteruit te blijven kijken. Ik ben ervan overtuigd dat we 10 procent marktaandeel naar België terug kunnen halen. We kunnen onze achterstand nog inlopen, als we met de grootste Belgische e-commercebedrijven front vormen en als we nog veel meer online winkels zien verschijnen.
In de digitale wereld van vandaag hebben startende ondernemers één gigantische troef: sociale media. Instagram, Facebook en co maken het mogelijk om met een bescheiden marketingbudget een heel groot publiek te bereiken. Ik ben een ervaringsdeskundige. Sociale media hebben een hoofdrol gespeeld in de forse groei van mijnspeelgoed-be.preview-domain.com. Niet om te verkopen, maar om een emotionele connectie te bouwen tussen ons merk en onze doelgroep van jonge mama’s. We zijn meer dan een webshop, we zijn ook – en vooral – een community.
Ik heb sinds 2013 een hele tocht afgelegd met mijnspeelgoed-be.preview-domain.com. Soms rustig, vaak hectisch, soms bergop, soms bergaf, maar altijd boeiend. Van je passie een echt bedrijf maken, is dat niet waar elke ondernemer van droomt? De inzichten die ik de voorbije jaren met vallen en opstaan heb verzameld, wil ik heel graag delen met andere (vrouwelijke) ondernemers. Daarom heb ik me drie persoonlijke doelen gesteld voor 2021. Ik wil drie vrouwen ondersteunen om naast hun job een nieuw idee vorm te geven, en ik wil drie startende vrouwelijke ondernemers (die nog geen twee jaar bezig zijn) begeleiden. Als laatste wil ik de Belgische e-commerce op de wereldkaart zetten. Daar ga ik dit jaar heel bewust tijd voor maken. Want we hebben nog veel meer ondernemers nodig.
Sophie Claes
Stem op Sophie van mijnspeelgoed-be.preview-domain.com voor Womed 2020, onderneemster van het jaar!