Drie speelvogels met veel zin om te ondernemen
Het trio en hun merk MOES – dat focust op open ended play speelgoed – verscheen enkele maanden geleden op onze radar, kort nadat ze het hadden opgericht. Een samenwerking tussen hen en mijnspeelgoed-be.preview-domain.com heeft gelukkig niet lang op zich laten wachten.
Dimitri, Ewout en Thomas hebben immers een goede portie ondernemingszin en doen niets liever dan nieuwe creaties samen met hun kinderen uittesten. Iets wat we bij mijnspeelgoed-be.preview-domain.com alleen maar toejuichen. Om ook jullie een kijk te geven in hun wereld, de verhalen achter hun creaties… hebben we onlangs met hen samengezeten.
Nieuwsgierig? Installeer je buiten in de zon (of knus binnen op een regenachtige dag), en lees verder.
Laten we, voor wie jullie nog niet kent, van start gaan met MOES en de gezichten achter het label. Wie zijn jullie?
Dimitri: “Thomas, Ewout – die er vandaag niet bij kan zijn – en ik zijn drie sportieve vrienden die elkaar door de jaren heen hebben leren kennen. We klikten direct en hebben een eigen visie op bepaalde zaken. Een tweetal jaar geleden begon die visie een vastere vorm te krijgen, en vorig jaar in augustus is MOES dan effectief gelanceerd.”
Thomas: “Klopt!”
“We hebben elk onze eigen achtergrond en ervaringen. Die hebben niet direct iets te maken met kinderspeelgoed, wel waren we alle drie aan de slag bij grote internationale bedrijven. Zo hebben we een goed gevulde rugzak meegenomen naar MOES.”
“Daardoor maken we nu een sterk team dat goed op elkaar is ingespeeld. Ewout, die trouwens mijn broer is, focust zich op het creatieve aspect van MOES. Dimitri en ik houden ons dan weer meer bezig met de dagelijkse gang van zaken. Af en toe is het wel nog wat zoeken, maar dat houdt het spannend.”
Waar komt jullie passie voor het creëren van open ended play kinderspeelgoed vandaan?
Dimitri: “Spelen is gewoonweg leuk én niet alleen voor kinderen. We zijn zelf graag actief bezig, sporten bijna dagelijks en spenderen onze vrije momenten liefst van al buiten. We geven dat dan ook mee aan onze eigen kinderen.”
Thomas: “We misten echter speelgoed dat onze kinderen uitdaagt, iets waar ze bij wijze van spreken geen handleiding voor nodig hebben en waarmee ze kunnen spelen zoals ze dat zelf willen. Alleen al onze kinderen zijn zo verschillend van elkaar, en dat weerspiegelt zich in hoe ze met hun speelgoed spelen. Ze doen er nooit hetzelfde mee.”
“We merken dat nu ook tijdens onze fotoshoots. Kinderen doen telkens iets anders met ons speelgoed. Dat is heel fijn om te zien, want het wil zeggen dat we in ons opzet geslaagd zijn.”
“Toch is nog niet iedereen mee met Open Ended Play speelgoed, maar we zijn ervan overtuigd dat dat gaandeweg zal komen. Bij de opvoeding van kinderen is het immers belangrijk dat zij van jongs af aan voldoende prikkels krijgen en hun eigen ding kunnen doen. Door hen met Open Ended Play speelgoed te laten spelen ontwikkelen ze hun creativiteit en motoriek, en het zorgt ervoor dat ze zich er uren mee kunnen bezighouden zonder zich te vervelen.”
Hebben jullie een favoriet item in jullie collectie?
Thomas: “Dat is een vraag waar Ewout niet lang over zou moeten nadenken. Hij is supertrots op de ‘Turtle’. Dat was zijn eerste design en meteen een schot in de roos.”
Dimitri: “Ook onze ‘Starfish’ is een van onze favorieten. We hebben deze eerst zelf uitvoerig getest, bijna mijn enkel mee gebroken omdat hij te bol was onderaan, en uiteindelijk een goed evenwicht gevonden tussen voldoende uitdaging voor kinderen zonder dat het té moeilijk is. Wanneer we op beurzen staan springen bezoekers er ook steeds spontaan op, dat is echt geweldig om te zien.”
Waar halen jullie inspiratie voor jullie collecties?
Thomas: “We willen herkenbare figuren brengen, speelgoed creëren waar kinderen uren zoet mee zijn, en dat ouders mooi genoeg vinden om het een vaste plaats in de woonkamer te geven.”
“Zo hebben we ons al laten inspireren door onze reizen, wat geleid heeft tot onze ‘Sea Life Pack’. Ook de natuur zorgt voor veel mogelijkheden. Wanneer kinderen dan naar buiten trekken herkennen ze de vormen.”
Dimitri: “Op die manier hopen we hen ook bewust te maken van al het moois rondom ons, en hen dat te laten appreciëren en respecteren. Jong geleerd is oud gedaan.”
Wat zijn jullie verdere ambities met MOES?
Dimitri: “We willen graag een stabiele en gevestigde waarde worden binnen de speelgoedsector. Onze samenwerking met mijnspeelgoed-be.preview-domain.com is op dat vlak goud waard voor ons.”
Thomas: “Daarnaast motiveert het ook, want onze focus momenteel is om MOES verder te laten groeien. Zo is onze nieuwe collectie er net, en we zijn al volop aan het nadenken over komende creaties. MOES zit niet stil.”
Benieuwd naar de collectie, neem dan hier een kijkje.