Op 19 november is het ‘Dag van de Ondernemer‘! Ons Belgenlandje is misschien wel klein op de e-commercemarkt, maar er zijn zoveel interessante webshops te vinden in het Belgische digitale landschap. Ik ben trots op het parcours dat we de afgelopen jaren hebben afgelegd, aldus Sophie Claes.
“Dat parcours was er vaak eentje met veel bochten, hellingen en oneffenheden. Een webshop vanuit het niets uit de grond stampen is een hele uitdaging, en toen ik er in 2013 aan begon, had ik niet echt veel voorbeelden waaruit ik inspiratie kon halen.
Daar wil ik nu graag wat verandering in brengen. Want ik weet zeker dat er heel veel jonge ondernemers out there zijn die dromen van een eigen online onderneming, maar die niet goed weten waar te beginnen. Daarmee wil ik hen graag helpen.”
“Ik heb van mijnspeelgoed-be.preview-domain.com een bruisende en succesvolle webshop kunnen maken dankzij enkele doelgerichte keuzes. Deze kennis breng ik graag over aan de volgende generatie jonge ondernemers.”
Enkele handige tips en tricks
Je kan niet zomaar op 1,2,3 een webshop opstarten. Je moet weten dat je met enorm veel dingen rekening moet houden. Hieronder zijn enkele tips en tricks te vinden die ik zelf ook graag had gekregen toen ik eraan begon:
- Als je geen groot budget hebt, hou je best je kosten zo goed mogelijk onder controle. Er is een enorme waaier aan handige platformen om zelf je webshop goedkoop en professioneel te bouwen, voor een klein maandelijks bedrag.
- Zoals in elke onderneming is een goed en volledig business plan super belangrijk. Waar wil ik staan binnen 5 jaar en hoe ga ik dat doen? Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, kan je die najagen!
- Probeer zelf unieke foto’s te maken zodat je niet altijd beelden van je leveranciers gebruikt (die je concurrent trouwens ook heeft). Daardoor oogt je webshop veel persoonlijker.
- Probeer meteen samen te werken met kleine influencers. Zij zoeken vaak unieke merken/webshops om mee samen te werken en zij kunnen in ruil voor gratis producten zeker reclame maken.
- Start vanaf het begin met een online community. Probeer zo snel mogelijk mensen te bereiken die niet in je eigen cirkel zitten, want je familie en vrienden zijn niet je klanten.
- Laat een „achter de schermen“ zien van wat je allemaal doet (hoe je een product maakt, pakjes klaarmaakt…). Zo kan je een band met je online community creëren!
- Let op met advertising: zorg dat je daar een apart budget voor hebt en kijk goed hoe je dit inzet. Op sociale media jaag je er al snel te veel budget door, zonder dat het omzet genereert. Social media is vooral een kanaal om awareness te creëren. Verdiep je beter in Google Ads of zoek een goed agency dat je hiermee kan helpen. Zelfs met een klein budget kan je adverteren.
- Bereid je voor op retours en hoe je die wil verwerken (ga je een retourkost aanrekenen?). Retours zijn iets erg belangrijks in de e-commerce business.